Omdenken en groot dromen: de indrukwekkende missie van Unbrick

6 juli 2022

Bij Unbrick draait alles om dat ene grote doel: de meest innovatieve ontwikkelaar van duurzame woningen worden. Krijn Smits, Director Brand & CX bij Unbrick: “Stiekem vinden we het ook heel leuk om de bouw een beetje op z’n kop te zetten. Dat doen we door eigenwijs te zijn, tradities te bevragen en voortdurend om te denken.”

Het team van Unbrick is ervan overtuigd dat het beter kan: woningen bouwen. Beter, sneller, efficiënter en vooral: duurzamer. Hun woningen worden prefab geproduceerd in de eigen fabriek in Ede en schuiven op locatie als duploblokken in elkaar. Materialen worden zoveel mogelijk lokaal ingekocht en alles wat Unbrick doet, voldoet aan de meeste strenge bouw- en milieu-eisen. Elke woning die ze maken, levert bovendien substantieel meer (zonne-)energie op dan ‘ie gebruikt.

Type woningen
Even terug naar het begin: wat maakt Unbrick precies? Vooralsnog: luxe vakantiewoningen. De bedoeling is over een aantal jaren ook starters- en seniorenwoningen te produceren vanuit de fabriek in Ede. Krijn licht de aanpak toe: “De vakantiesector is een heel leuke markt, waarin veel gebeurt en veel mogelijk is. Als we ons concept hebben geperfectioneerd en alles goed loopt, maken we de stap naar de reguliere woningmarkt. Een bewezen concept krijg je daar veel sneller van de grond.”

Voorlopig bevindt Unbrick zich in de fase van optimaliseren. Krijn: “Ons huis staat tot allerkleinste schroefjes in een softwareprogramma. We werken met een state-of-the-art softwarepakket dat ook bij de NASA wordt gebruikt. We willen tot op het allerkleinste detail nauwkeurig kunnen werken. Daardoor kwamen we vooraf al veel uitdagingen tegen. Natuurlijk komt daar in de praktijk nog weer van alles bij. De werkelijkheid is toch weer lastiger dan een computer.”

De Unbrick One
De ‘Unbrick One’, de eerste concrete woning van het bedrijf, bestaat voor 80% uit CLT. Een duurzame houtsoort die vele voordelen kent: het is sterk maar licht van gewicht, herbruikbaar en remontabel. Het hout zorgt bovendien voor een uitstekend binnenklimaat. Het materiaal wordt gewonnen uit onuitputbare, beschermde bossen en is daarmee een stuk duurzamer dan fossiele materialen. Krijn: “Voor een Unbrick One hebben we ongeveer 22 volwassen bomen nodig. Voor elke boom die we gebruiken, planten we er drie terug.”

Een duurzame basis dus, maar de Unbrick One wordt vooral gekenmerkt door luxe. Krijn: “Ons doel is: alles moet net iets fijner en luxer zijn dan thuis. Mensen nemen op vakantie vaak genoegen met een veel te hard matras, een ouderwetse, kleine tv en een miezerige douche. Dat is precies wat wij níet willen maken.” Uit onderzoek blijkt bovendien dat vakantie het eerste moment is waarop duurzame principes overboord gaan, alsof mensen ook vakantie nemen van hun doorgaans verstandige gedrag. Krijn: “Duurzaamheid moet niet de reden zijn om voor ons te kiezen. Ja, de woning is klimaatpositief, maar er is een nog betere reden. Het is een ontzettend comfortabel en goed doordacht vakantiehuis, waar je een fijne, onbezorgde tijd kunt beleven.”

Duurzaamheid als kompas
Die dubbele ambitie kan soms ingewikkeld zijn, premium producten zijn vaak immers niet de meest duurzame optie. Krijn: “In een traject als dit, maak je voortdurend keuzes. Duurzaamheid is daarin ons kompas. Maar natuurlijk moet je ook pragmatisch zijn en soms voor de meest duurzame optie gaan. 100% duurzaam bestaat helaas nog niet, het gaat om de mentaliteit.” Better by nature, dat is zowel intern als extern het uitgangspunt. Krijn: “Dat begint bij onze founders. Vanuit die basis proberen we iedereen zoveel mogelijk van onze duurzame uitgangspunten te doordringen. We werken ook alleen samen met partijen die onze duurzaamheidsambities delen.”

Duurzaam partnerschap
In de zomer van 2021 maakte Unbrick kennis met Koninklijke Oosterberg. Krijn: “We zien het als een partnerschap, niet als traditionele leverancier-klantverhouding. Wij groeien heel snel en moeten nog veel uitdenken. Oosterberg gaat daar heel goed in mee, met een flexibele houding. Ook het persoonlijke contact is top. En uiteindelijk willen we ook gewoon met leuke mensen samenwerken, omdat we een langdurige relatie aangaan.”

William de Ruiter, accountmanager Oosterberg-vestiging Ede, voegt daaraan toe: “We zetten beiden echt in op die langetermijnrelatie, daarom passen we bij elkaar. Het is veel meer dan doosjes verkopen: we denken mee, geven advies en doen er alles aan de materialen op zo’n manier te leveren, dat het zo goed mogelijk aansluit bij hun manier van werken. Persoonlijk beleef ik ontzettend veel plezier aan deze samenwerking. We zijn echt samen aan het optimaliseren, vanuit wederzijds vertrouwen.”

Terug naar Elektrotechniek
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl