Vind snel antwoord

op jouw vraag

Account beheren

Hoe vraag ik een webshop account aan?

Ben je nog geen klant bij Oosterberg? Gebruik dan de optie 'Klant worden' en vraag een account aan. Indien je kiest voor 'Ik wil direct bestellen en betalen met IDEAL' ontvang je direct inloggegevens en kan je direct bestellen.

Kan ik binnen mijn account een nieuwe gebruiker aan maken?

De hoofdgebruiker (administrator) kan meerdere gebruikers beheren. Gebruikers worden zichtbaar wanneer je ingelogd bent via 'Gebruikers' onder 'Bedrijfsinstellingen'.
Na het aanmaken van een nieuwe gebruiker, ontvangt deze gebruiker inlogcodes via het opgegeven emailadres.

Welke rechten heeft een gebruiker?

De rechten van een gebruiker hangen af van de instellingen die de hoofdgebruiker heeft geselecteerd voor de gebruiker.
De volgende rechten kunnen ingesteld worden:

  • Nettoprijzen: hiermee kan de gebruiker nettoprijzen van artikelen zien
  • Bestelrechten: dit bepaalt of een gebruiker orders of verzoekorders mag aanmaken en of hij verzoekorders mag goedkeuren. Met ‘beperkte bestelrechten’ kunnen rechten beperkt worden tot het bestellen alleen vanuit favorietenlijsten of vanuit de projectenmodule.
  • Orderstatus en historie: hiermee kan de gebruiker eerder geplaatste orders van het bedrijf bekijken.
  • Factuur / Incasso: hiermee kan de gebruiker facturen en incasso’s van het bedrijf bekijken.
  • Downloads: hiermee krijgt de gebruiker toegang tot alle downloads zoals artikelbestanden en conditiebestanden.
  • Voorraad: hiermee ziet de gebruiker de voorraden per artikel.
  • Project aanmaken: hiermee kan de gebruiker een project aanmaken binnen de projectenmodule.
  • Toegang tot alle projecten: hiermee krijgt de gebruiker toegang tot alle projecten van het bedrijf binnen de projectenmodule.
Welke extra rechten heeft de hoofdgebruiker?

De hoofdgebruiker (administrator) kan nieuwe gebruikers aanmaken en hij kan instellingen op bedrijfsniveau inregelen, zoals:

  • Instellingen voor serviceberichten (Orderbevestigingen, Pakbonnen, Track & Trace info, Backorders, Facturen, Conditiebestanden)
  • Instellingen voor koppelingen (Message service)
  • Webshop instellingen
Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens?

Je emailadres en wachtwoord kunnen gewijzigd worden via ‘Mijn instellingen’ onder ‘Instellingen’. Je naam kan gewijzigd worden door de hoofdgebruiker (administrator).

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe stel ik dit opnieuw in?

Op het inlogscherm vind je de optie 'Wachtwoord vergeten'. Na het invullen van het e-mailadres wordt een mail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres met een link om het wachtwoord te resetten.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Je kan een nieuw wachtwoord opgeven bij 'Mijn instellingen' onder 'Instellingen'.

Hoe blijf ik ingelogd?

Op het inlogscherm vind je de optie 'Ingelogd blijven'. Deze optie zorgt ervoor dat je de volgende keer automatisch ingelogd wordt bij het bezoeken van de webshop.

 

Bestellen en orderstatus

Hoe kan ik snel meerdere artikelen toevoegen aan mijn winkelwagen?

Via 'Snel Invoeren' onder 'Orders' kan je snel meerdere artikelen toevoegen via kopiëren en plakken of via het uploaden van een Excel of CSV bestand. De artikelen worden dan direct in het winkelmandje geladen. Ook vanuit het winkelwagentje kan je 'Snel Invoeren openen'. Hierdoor kan je eenvoudig meerdere artikelen tegelijk invoeren.

Hoe kan ik met meerdere winkelwagens werken?

Via 'Nog niet besteld' onder 'Orders' tref je alle openstaande winkelwagens aan. Hier kan een nieuwe winkelwagen worden aangemaakt, een winkelwagen worden gekopieerd, gewijzigd of gewist. Elke winkelwagen kun je verschillende ordernummers en referenties geven. Vanuit deze winkelwagen zijn de artikelen eenvoudig te bestellen.

Hoe kan ik een openstaande winkelwagen kopiëren?

Via 'Nog niet besteld' onder 'Orders' kan je winkelwagens kopiëren door de muis te bewegen over Uw ordernummer van het winkelwagentje. De optie 'kopiëren, wijzigen en wissen' verschijnt. Bij het kopiëren van de winkelwagen kan het ordernummer en de referentie worden aangepast.

Hoe kan ik een winkelwagen verwijderen?

Via 'Nog niet besteld' onder 'Orders' kan je winkelwagens verwijderen door de muis te bewegen over Uw ordernummer van het winkelwagentje. De optie 'kopiëren, wijzigen en wissen' verschijnt. Wanneer je kiest voor de optie wissen wordt de winkelwagen verwijderd. Ook kunnen één of meerdere winkelwagens worden verwijderd door ze te selecteren en bij Acties te kiezen voor 'Wissen'. Bij het uitvoeren van deze opdracht worden de geselecteerde winkelwagens verwijderd.

Hoe zorg ik dat alle artikelen in één keer worden geleverd?

In het check-out proces bij het plaatsten van de order, kan je naast de gewenste leverdatum ook aangeven of de producten in één levering moeten worden geleverd. Deze duurzame levering vindt plaatst zodra alle producten leverbaar zijn. Dit kan later zijn dan de gewenste leverdatum, maar niet eerder.

Hoe weet ik of mijn bestelling goed is ontvangen?

Zodra de bestelling bij ons goed is ontvangen, kan je je bestelling terugvinden op de webshop bij 'Orderstatus' onder 'Orders'. Let op: dit kan enkele minuten duren. Ook ontvang je binnen enkele minuten een orderbevestiging per e-mail.

Waar vind ik de orderstatus van mijn bestelling?

Bij 'Orderstatus' onder 'Orders' tref je de order aan. Hier vind je de huidige status van order. Door te filteren op ordersoort, status, ordernummer, referentie, factuurnummer of artikelnummer is de order snel terug te vinden.

Waarom heb ik geen orderbevestiging ontvangen?

Controleer of het juiste e-mailadres voor orderbevestigingen staat ingevoerd bij 'Bedrijfsinstellingen' onder 'Instellingen'. Tevens kan daar aangegeven worden door het plaatsen van een vinkje van welke orders een orderbevestiging moet worden gestuurd (voor weborders of ook voor orders geplaatst via balie/telefoon etc.). Het e-mailadres dat ingevuld wordt bij 'Bedrijfsinstellingen' geldt voor orderbevestigingen van alle gebruikers binnen het account. Bij 'Mijn Instellingen' kan je aangeven wanneer je orderbevestigingen wil ontvangen van orders die door jouzelf zijn geplaatst. De Bedrijfsinstellingen zijn alleen zichtbaar en aan te passen door de hoofdgebruiker (administrator).

Via 'Orderstatus' onder 'Orders' kan na het openen van een order de PDF inkooporder worden gedownload.

Waarom krijg ik een dubbele orderbevestiging?

Als zowel bij 'Mijn Instellingen' als bij 'Bedrijfsinstellingen' aangegeven is dat de orderbevestigingen verstuurd moeten worden naar hetzelfde e-mailadres, ontvang je de orderbevestiging tweemaal.

Waar kan ik mijn eerdere bestellingen in mijn account terugvinden?

Wanneer je ingelogd bent op de webshop kan je je eerdere bestellingen tot 5 jaar terug vinden bij ‘Orderstatus’ onder ‘Orders’.

Waar kan ik mijn eerder bestelde artikelen in mijn account terugvinden?

Eerder bestelde artikelen kan je terugvinden in ‘Eerder bestelde artikelen’ onder ‘Alle producten’. In het overzicht staat vermeld hoe vaak een bepaald artikel is besteld. Na het klikken op het aantal, zie je op welke datum het artikel eerder is besteld. Van de lijst met 'Eerder bestelde artikelen' kan je een export maken naar Excel of PDF. Bestelde artikelen gaan terug tot 5 jaar terug.

Waar kan ik mijn e-mailadres voor het ontvangen van orderbevestigingen wijzigen?

Het e-mailadres van de orderbevestigingen van alle gebruikers kan de hoofdgebruiker (administrator) aanpassen bij 'Bedrijfsinstellingen' onder 'Instellingen'. Voor de door jezelf geplaatste orderbevestigingen, kan het e-mailadres aangepast worden bij 'Mijn Instellingen' onder 'Instellingen'.

Hoe gebruik ik filteropties?

Op de webshop kan je bij het zoeken van artikelen filters aan de linkerkant gebruiken. Er kan bij alle zoekresultaten gefilterd worden op artikelgroep, merk, prijs en kenmerk. Afhankelijk van het resultaat kunnen er meerdere filters beschikbaar komen. Na het aanvinken van een filter, staat het gekozen filter bovenaan vermeld. Om het filter weer uit te zetten, kan je klikken op het terugpijltje naast de filter.

Wat zijn favorietenlijsten?

Favorietenlijsten zijn lijsten die je in de webshop zelf aanmaakt en waarin je al jouw favoriete artikelen bewaart. Het is mogelijk om favorietenlijsten te delen met collega’s en de artikelen vanuit de favorietenlijst aan je winkelwagen toe te voegen. De favorieten worden zichtbaar wanneer na inlog via 'Favorieten' onder 'Alle producten’.

Kan ik mijn favorietenlijsten delen met collega’s?

De favorietenlijsten kunnen gedeeld worden met collega's die een account hebben onder hetzelfde debiteurennummer. Bij het delen kan je aangeven welke rechten je collega krijgt voor het bewerken van de favorietenlijst. Als de collega schrijfrechten heeft, kan hij ook de favorietenlijst bewerken.

Hoe voeg ik een eigen artikelbestand toe aan de favorietenlijsten?

Bij het openen van een favorietenlijst kunnen bij Snel Invoeren meerdere artikelnummers tegelijk worden toegevoegd aan de favorietenlijst. Dit kunnen artikelnummers geknipt en geplakt uit het eigen artikelbestand zijn of artikelnummers die handmatig worden ingevoerd. Het is ook mogelijk om een artikelbestand in Excel of CSV te uploaden. De artikelen uit het bestand worden toegevoegd aan de favorietenlijst.

Hoe kan ik artikelen met elkaar vergelijken?

Wanneer je minimaal 2 artikelen met elkaar wil vergelijken kan je bij de te vergelijken artikelen het vinkje aanzetten bij 'Toevoegen aan selectie'. Door te kiezen voor 'Vergelijken' in de pop-up aan de linkerkant worden zo de verschillende artikelen met elkaar vergeleken.

Kan ik een lijst exporteren om in mijn eigen systeem te gebruiken?

Ja, dat kan. Bij 'Orderstatus' onder 'Orders' kun je de orderregels exporteren naar Excel voor gebruik in jouw eigen systeem. Bij 'Favorietenlijsten' onder 'Alle producten' kan je favorietenlijsten exporteren naar Excel en ook eerder bestelde artikelen kunnen geëxporteerd worden naar Excel.

Ik kan geen nettoprijzen zien, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je niet de rechten om nettoprijzen in te zien. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen.

Ik zie geen bestelknop, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je geen bestelrechten. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen.

Ik kan geen orderstatus zien, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je niet de rechten om de orderstatus in te zien. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen

Ik kan mijn orderhistorie niet zien, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je niet de rechten om de orderhistorie in te zien. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen.

Ik zie geen voorraden, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je niet de rechten om voorraden te zien. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen.

 

Bezorgen en afhalen

Kan ik bestellingen afhalen?

Bestellingen kunnen afgehaald worden bij een Oosterberg vestiging in de buurt of bij één van de externe afhaalpunten van Oosterberg. De gewenste afhaal locatie kan geselecteerd worden bij het plaatsen van de order.

Kan ik mijn bestelling ook op een ander adres laten bezorgen?

Bij de 'Afleveradressen' onder 'Instellingen' kun je de veelgebruikte afleveradressen vastleggen. Deze kun je vervolgens eenvoudig selecteren tijdens het plaatsen van de bestelling. Handmatig kan ook een nieuw afleveradres worden ingevoerd bij het plaatsen van de order.

Hoe laat ontvang ik mijn levering?

Op de dag van levering kun je de verwachte aankomsttijd terugvinden in het 'Track & Trace' overzicht onder 'Orders'. Dit betreft een tijdvak van 2 uur. Als de order geleverd wordt door een externe vervoerder, worden de beschikbare track & trace codes van de betreffende vervoerder getoond.
Daarnaast is het mogelijk om je te abonneren op de berichtenservice voor leveringen. Dit kan de hoofdgebruiker (Administrator) activeren bij 'Bedrijfsinstellingen' onder 'Instellingen'. Je ontvangt dan iedere ochtend rond 7.00 uur een email met informatie over de leveringen van die dag.

Wanneer wordt mijn order bezorgd?

Voorraadartikelen worden de eerstvolgende werkdag geleverd, mits je voor 19.00 uur besteld hebt. Niet-voorraadartikelen hebben een langere levertijd. Deze worden speciaal voor jou besteld en hierbij zijn we afhankelijk van de levertijd van de fabrikant.
Voor iedere order kun je de verwachte leverdatum terugvinden op de webshop in de 'Orderstatus' onder 'Orders'.

 

Betalen en facturen

Ik kan geen facturen zien, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je niet de rechten om facturen in te zien. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen.

Hoe kan ik openstaande facturen eenvoudig via de webshop betalen?

Via de webshop kan je de openstaande facturen betalen met iDeal. In het overzicht 'Openstaande posten' kunnen facturen worden geselecteerd en via iDeal worden betaald.

Waar kan ik een kopie factuur opvragen?

Kopieën van facturen kunnen worden gedownload op de webshop bij 'Facturen' onder 'Facturatie'. Daar kan de PDF worden gedownload. Na het plaatsen van het vinkje bij 'Opnieuw versturen' worden de facturen als PDF, en indien ingesteld als XML of ICF bestand, vanaf 15.00 uur opnieuw verstuurd.

 

Garantie en reparatie

Hoe kan ik mijn artikel aanmelden voor garantie of reparatie?

In de webshop kan je ook artikelen aanmelden voor garantie of reparatie. Bij 'Reparaties' onder 'Orders' kan je op basis van de order het artikel selecteren en alle benodigde informatie insturen voor het plaatsen van een reparatieverzoek.

 

Webshop instellingen & diensten

Hoe installeer ik de Oosterberg webapp?

1. Ga op je mobiele apparaat naar webshop.oosterberg.nl.
2. Klik op de melding dat je de Oosterberg-webapp kunt installeren.
3. Heb je een iPhone? Volg dan de stappen. Op Android-telefoons wordt de app automatisch geïnstalleerd.
4. De Oosterberg webapp staat nu op je startscherm.
5. Druk op het Oosterberg-icoon om naar de webshop te gaan.

 

Elektronische gegevensuitwisseling

Wat is een System to System (S2S) koppeling?

Met een S2S koppeling is het mogelijk om een koppeling te maken tussen jouw ERP systeem en het systeem van Oosterberg. Hierdoor is het mogelijk om orders elektronisch in te sturen en orderbevestigingen, pakbonnen en facturen te ontvangen rechtstreeks in jouw ERP systeem. Het voordeel is dat het bestel- en administratieproces minder arbeidsintensief is en er een kleinere kans op fouten is.

Hoe plaats ik een elektronische bestelling?

Via een S2S koppeling is het mogelijk om orders elektronisch te verzenden naar onze systemen. Wij bieden hierbij de volgende formaten en verzendmogelijkheden:

Formaat

  • XML INSBOU003 volgens de DICO standaard
  • XML SALES005 volgens de DICO standaard

Verzending

  • Message Service versies: ........

Voor de meest gebruikte pakketten (zoals Syntess, ENK, Gildesoftware en Installoffice) hebben wij een handleiding beschikbaar. Deze kan gedownload worden bij 'Artikelen, Condities en Instellingen' onder 'Downloads'.

Hoe ontvang ik een elektronische orderbevestiging?

Na het plaatsen van een bestelling kan er een elektronische orderbevestiging teruggestuurd worden met actuele prijzen en de verwachte leverdatum. Wij bieden hierbij de volgende formaten en verzendmogelijkheden:

Message Service versies: ........

  • XML INSBOU003 volgens de DICO standaard
  • XML SALES005 volgens de DICO standaard

Voor de meest gebruikte pakketten (zoals Syntess, ENK, Gildesoftware en Installoffice) hebben wij een handleiding beschikbaar. Deze kan gedownload worden bij 'Artikelen, Condities en Instellingen' onder 'Downloads'.

Email:

  • ICB formaat
  • PDF formaat

Dit kan ingesteld worden bij de 'Bedrijfsinstellingen' en/of 'Mijn instellingen' onder 'Instellingen'.

Hoe ontvang ik een elektronische pakbon?

Het is mogelijk om een elektronische pakbon te ontvangen op de dag van levering met het pakbonnummer en de goederen die geleverd worden. Wij bieden hierbij de volgende formaten en verzendmogelijkheden:

Message Service versies: ........

  • XML INSBOU003 volgens de DICO standaard
  • XML SALES005 volgens de DICO standaard

Voor de meest gebruikte pakketten (zoals Syntess, ENK, Gildesoftware en Installoffice) hebben wij een handleiding beschikbaar. Deze kan gedownload worden bij 'Artikelen, Condities en Instellingen' onder 'Downloads'.

Email:

  • PDF formaat

Dit kan ingesteld worden bij de 'Bedrijfsinstellingen' onder 'Instellingen'.

Hoe ontvang ik een elektronische factuur?

Het is mogelijk om een elektronische factuur te ontvangen. Wij bieden hierbij de volgende formaten en verzendmogelijkheden:

Message Service versies: ........

  • XML INSBOU003 volgens de DICO standaard
  • XML SALES005 volgens de DICO standaard

Voor de meest gebruikte pakketten (zoals Syntess, ENK, Gildesoftware en Installoffice) hebben wij een handleiding beschikbaar. Deze kan gedownload worden bij 'Artikelen, Condities en Instellingen' onder 'Downloads'.

Email:

  • ASCII ICF
  • XML INSBOU003
  • PDF formaat

Dit kan ingesteld worden bij de 'Bedrijfsinstellingen' onder 'Instellingen'.

Wat is webselectie?

Webselectie kan gestart worden vanuit een aantal ERP pakketten zoals: Syntess, ENK, Gildesoftware en Installworks. Hierbij kunnen artikelen gezocht en geselecteerd worden op de webshop van Oosterberg en met één druk op de knop kunnen de artikelen overgehaald worden naar het ERP pakket van de klant voor verder gebruik.

Waar vind ik artikel- en conditiebestanden?

Op onze webshop onder 'Downloads' kun je artikel- en conditiebestanden downloaden. Het artikelbestand heeft het PAB formaat en kan ik veel ERP pakketten worden ingelezen. Het conditiebestand is volgens het ICC formaat en kan eveneens in veel ERP pakketten worden ingelezen. Onder 'Bedrijfsinstellingen' is het ook mogelijk om je te abonneren op een maandelijkse email voor het meest recente conditiebestand.

Ik kan geen artikel- en conditiebestanden downloaden, hoe kan dit?

Waarschijnlijk heb je niet de rechten om artikel- en conditiebestanden te downloaden. Neem contact op met de hoofdgebruiker (administrator) om deze rechten te krijgen.

©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl