Thuis je elektrische auto laden? Installeer een loadbalancer

Lammert Hooiveld, area sales manager bij ABL vertelt er meer over in Groen Licht

mei 16, 2022

We verbruiken met z’n allen steeds meer energie en het elektriciteitsnetwerk is regelmatig overbelast. De komst van meer en meer elektrische auto’s doet daar nog een schepje bovenop. De laadpalen en wallboxen schieten als paddenstoelen uit de grond – en de zekeringen uit de meterkast. Want je auto opladen terwijl de wasmachine en droger draaien en het avondeten op de elektrische kookplaat en in de oven staat, is vaak nét een brug te ver voor de hoofdzekering. De oplossing: een loadbalancer.

“Duurzaam rijden is natuurlijk hartstikke goed, maar je moet wel goed nadenken over het opladen van de auto”, vindt Lammert Hooiveld, area sales manager Nederland bij ABL. Dit van oorsprong Duitse familiebedrijf – van de uitvinder van de  SCHUKO-stekker – is een pionier in eMobility en produceert wallboxen en laadpalen voor particulier en (semi-) openbaar gebruik. ABL is een van de drie grootste laadpaalfabrikanten in Europa en marktleider in Duitsland en Scandinavië. Lammert ziet de markt groeien, met alle gevolgen van dien: “De meeste mensen komen aan het begin van de avond thuis en willen meteen hun auto opladen voor de volgende dag. Maar dan is het net spitsuur in huis qua elektriciteitsverbruik. Om te voorkomen dat de zekeringen eruit springen, kun je een loadbalancer aan je meterkast toevoegen.”

Niet alleen voor thuis
Een loadbalancer voorkomt overbelasting van het netwerk. Dat werkt zo: de loadbalancer houdt in de gaten welke apparaten op het netwerk tegelijk stroom vragen. Dreigt die stroomvraag boven de netwerkcapaciteit uit te komen, dan regelt de loadbalancer dat de auto tijdelijk wat minder, of helemaal geen stroomtoevoer krijgt. Zo blijft dus alles netjes in balans en springen er geen zekeringen uit. “Niet alleen thuis, maar ook bij bedrijven en bijvoorbeeld vakantieparken is dit geen overbodige luxe”, geeft Lammert aan. “Want het verzwaren van het stroomnetwerk is lang niet altijd mogelijk. En áls het al kan, is het vaak ontzettend duur: het vastrecht stijgt dan gigantisch. Veel bedrijven die nu laadpalen willen installeren, lopen tegen dit probleem aan. Een loadbalancer biedt ook hier een prima – en heel betaalbaar – alternatief.”

Brand voorkomen
De loadbalancer van ABL voor thuisgebruik – de eMS home – is te gebruiken met maximaal zes laadstations uit de serie eMH1 en fungeert meteen als slimme meter. “Hij is gemakkelijk aan te sluiten op de router van je thuisnetwerk: zo kun je de laadstatus van de wallbox zien, je verbruik bijhouden en kijken waar je kunt besparen”, vertelt Lammert. “De eMS home wordt geïnstalleerd in de meterkast – direct achter de hoofdschakelaar – en kan zowel 1-fase als 3-fase worden gebruikt. Het apparaat is vier modules breed en wordt via een buskabel verbonden aan de laadpaal of wallbox. Voor meer laadstations, bij bijvoorbeeld een kantoor of een vakantiepark, en specifieke wensen – zoals een groepsopstelling met de mogelijkheid om het verbruik te verrekenen – is er onze eMH2- of eMH3-serie laadstations. Hiervoor hebben wij andere loadbalancers: de METERL en de METERS.” Volgens Lammert is het altijd raadzaam om gebruik te maken van een laadpaal of wallbox en nooit je auto op te laden via een gewone wandcontactdoos. “Je verbruikt bij het opladen van je auto stroom op vol vermogen, waarbij warmteontwikkeling ontstaat, met het risico op brand. Bovendien kost warmteontwikkeling extra energie: dat kost meer geld en is niet duurzaam.”

Laden bij overcapaciteit
Lammert vervolgt: “Wat ook niet onbelangrijk is: heb je zonnepanelen, dan kan de eMS home je auto ook alleen bij overcapaciteit opladen. Optimaal gebruik maken van zonne-energie dus. Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel, dus onze oplossingen passen in dit plaatje. Met de laadstations, laadzuilen en loadbalancers van ABL zorgen we voor een duurzame laadinfrastructuur. Goede service hoort daarbij: is er iets mis met een laadpaal of laadstation? Dan zorgen we ervoor dat er snel contact is over het oplossen van het probleem. Lukt dat niet op afstand, dan zijn onze regionale servicepartners snel ter plaatse.”

Terug naar Algemeen nieuws
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl