Het belang van elektromagnetische afscherming

april 2, 2019

Studenten TU Wenen kiezen voor Pflitsch EMC-kabelwartel

Juist bij autoracen zijn bovengemiddelde dempingswaarden van een kabelwartel een cruciaal criterium. De elektronica in een raceauto is erg gevoelig voor elektromagnetische straling en moet hiertegen worden beschermd. Om deze reden besloten de studenten van de Technische Universiteit (TU) van Wenen de blueglobe TRI kabelwartel van Pflitsch te gebruiken in hun ontwerp. Het studententeam legt dit uit:

Uitdaging van het Formula studententeam

“Als het officiële Formula studententeam van de TU Wenen nemen we deel aan de wereldwijde Formula studentenraces in een auto die we zelf ontworpen en ontwikkeld hebben. Uniek aan deze race is dat het gaat om een constructiewedstrijd waaraan alleen 100% studententeams kunnen deelnemen. De studenten studeren allemaal voor bachelor of master of volgen gelijkwaardige cursussen. Naast de traditionele dynamische autodisciplines zoals acceleratie, autocross of uithoudingsvermogen, worden wij als team ook beoordeeld op het ontwerp en de engineering van het voertuig en de onderbouwing van de productiekosten”.

Ondersteuning van Pflitsch

Pflitsch heeft ons bij dit project ondersteund met kabelwartels uit de blueglobe TRI-serie. De hoge spanning van de aandrijflijn en de huidige behoefte in combinatie met de hoge 18 kHz schakelfrequentie van de omvormer creëren hoge EMC-belastingen die sterk zouden interfereren met de twee CAN-bussen. Om deze EMC-belastingen zo laag mogelijk te houden, zijn alle kabels met spanningen groter dan 60 V uitgerust met een kabelafscherming. Dit is in de reglementen voorgeschreven.”

Snel en eenvoudig kabels verwijderen en/of installeren

“Een isolatiemonitor meet de weerstand tussen de draden in de kabel en de afscherming om eventuele schade aan de kabel zo snel mogelijk te detecteren. Er zijn veel kabeldoorvoeren en schroefdraadverbindingen met contacten voor een kabelscherm. Ons voertuig is echter een prototype. Daarom moesten de kabels snel en eenvoudig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd kunnen worden zonder schade toe te brengen aan de kabelafscherming. Met vergelijkbare alternatieve producten was dit met veel extra inspanning mogelijk en in sommige gevallen helemaal niet.”

“Bovendien is de TRI kabelwartel volledig vervaardigd uit roestvaststaal. Dit vereenvoudigt ons werk om het te verbinden met het aardpotentiaal van het voertuig omdat de kabelwartels op de behuizingen worden bevestigd. Deze behuizingen bestaan uit verschillende lagen koolstof- of glasvezel ​​waarin een laag van fijn kopervlechtwerk is gelamineerd.”

Trekontlasting is essentieel

“De kabelwartels zijn ook bestand tegen de hoge mechanische belastingen die aan het voertuig zijn verbonden. Zoals te zien is op de foto, zitten de motoren buiten de monocoque en zijn ze rechtstreeks aan de wielsteunen bevestigd. De kabels naar de motoren worden blootgesteld aan sterke trillingen en versnellingskrachten die veroorzaakt worden door ongelijke loopvlakken en hoge snelheden rond bochten. De uitstekende trekontlasting van de blueglobe TRI is hier onmisbaar en essentieel om veiligheidsredenen. De voltages in de kabels liggen immers ver boven het niveau dat fataal is voor mensen. Voorgeschreven is dat elke kabel een minimale spanning van 200 N bij elke penetratie moet aankunnen. De beschermingsklasse IP68 is ook een voordeel omdat we niet altijd in droge omstandigheden racen”.

Meer informatie over EMC-kabelwartels? Kijk op: https://hemmink.nl/nieuws/6-oplossingen-elektromagnetische-storingen-voorkomen/

Terug naar Productnieuws
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl