Duurzaam ondernemen volgens Debby Slofstra van Schneider Electric

Het meest duurzame bedrijf ter wereld

augustus 30, 2021

Uit meer dan 8.000 beoordeelde bedrijven is Schneider Electric – specialist in energiemanagement en industriële automatisering – in januari door Corporate Knights uitgeroepen tot meest duurzame bedrijf ter wereld. “Een eer”, vindt Debby Slofstra, directeur van Schneider Nederland. Ze vertelt in Groen Licht enthousiast over de prominente rol van duurzaamheid binnen het bedrijf.

De ranglijst is gebaseerd op onder meer het toepassen van hernieuwbare energie, de hoeveelheid afval die bedrijven genereren, hoe hoog het ziekteverzuim is, diversiteit binnen de organisatie en schone investeringen. “We stonden vorig jaar nog op de 29ste plek, dus hieraan kun je zien dat we onszelf snel en fanatiek blijven verbeteren als het gaat om duurzaamheid”, geeft Debby Slofstra aan. “Dat we nu bovenaan staan, is een heel mooie erkenning én aanmoediging om nog groener en inclusiever te ondernemen. Niet alleen voor ons, maar ook voor onze samenwerkingspartners, leveranciers en klanten. Want ook deze laatste groep kan duurzamer presteren door onze producten toe te passen. In tenders kan dit veel waardevolle punten opleveren.”

Energiemanagement

“We hebben voornamelijk gewonnen op energiemanagement”, vervolgt ze. “Voor onszelf en voor onze klanten. Zo hebben we afgelopen jaar met onze oplossingen wereldwijd 130 miljoen ton CO2 bespaard. Voor de beeldvorming: dit is te vergelijken met 30 miljoen auto’s die een jaar lang niet door heel Amerika rijden. Daarnaast scoorden we goed op onze producten die we maken van gerecycled plastic uit de ‘plastic soep’ en onze duurzame, biologisch afbreekbare verpakkingen. Ook kregen we punten voor het vrijwilligerswerk dat onze medewerkers doen – wereldwijd 5.000 werkdagen per jaar – en hoe inclusief onze organisatie is.”

Verder besparen

Hoe trots Debby ook is op het resultaat, het kan volgens haar altijd beter. “We zijn er nog lang niet en moeten met z’n allen echt versnellen voor een meer duurzame toekomst. Bij ons liggen de plannen hiervoor al klaar. Ik hoop dat we hiermee andere bedrijven inspireren om nog eens goed te kijken waar het duurzamer kan. Wij geloven dat binnen nu en twintig jaar de vraag naar energie verdubbeld is, hier moet je nu al op voorsorteren. Daarom zorgen we voor zoveel mogelijk ‘connectable’ producten, die waardevolle data kunnen verzamelen en met andere producten kunnen communiceren.”

Data analyseren

“Op deze data kun je vervolgens rapportages en dashboards loslaten, zodat je weet waar je verder kunt besparen. Bovendien kun je hiermee het gedrag van de gebruiker beïnvloeden, wat ook weer besparing tot gevolg heeft. Want je past je gebruik sneller aan als je weet welk effect het heeft. Zo snijdt het mes aan twee kanten: onze producten hebben minder energie nodig en sporen de gebruiker aan om minder energie te verbruiken. En door zelf duurzame energie op te wekken, maken we de cirkel weer rond.”

Gemotiveerde medewerkers

Binnen Schneider worden ook de medewerkers gemotiveerd duurzamer te denken en te doen. Debby Slofstra: “Als we duurzame doelen behalen, is dit te danken aan onze medewerkers. Hier belonen we ze voor. Zo werkt ook dit twee kanten op. Medewerkers komen zelf regelmatig met goede ideeën, voor onszelf en onze klanten. We blijven elkaar enthousiasmeren. Daarnaast gaat 5% van onze omzet naar research & development, om weer nieuwe, duurzame hard- en software te ontwikkelen.”

Ronde tafel

Op de vraag waar ze zelf inspiratie vandaan haalt, antwoordt ze: “Ik vind het belangrijk om tunnelvisie te voorkomen. Dat is niet makkelijk, maar als je jezelf dwingt om anders naar bepaalde zaken te kijken, ontdek je van zelf nieuwe mogelijkheden. Jezelf op die manier prikkelen kan veel waardevols opleveren. Om een voorbeeld te geven: wij hebben regelmatig contact met grote bouwbedrijven. Wij kennen elkaar, maar zij kennen elkaar niet. Daarom hebben we twee jaar geleden een ronde tafel georganiseerd, om te kijken wat we van elkaar kunnen leren en hoe we elkaar verder kunnen helpen. Ik denk dat dit heel zinvol is voor alle partijen.”

Inspiratie voor de toekomst

“Hoe ik de toekomst zie? Binnen Schneider focussen we in ieder geval de komende jaren op nieuwe duurzame doelen. Hierbij hopen we op de medewerking van andere partijen. Door uit te leggen wat wij doen, hopen we andere organisaties te inspireren. Uiteraard is dat in deze tijd niet al tijd makkelijk, want veel partijen zijn nu vooral bezig met het hoofd boven water te houden. Heel begrijpelijk natuurlijk. Maar zodra er weer wat lucht is, hoop ik dat ook zij het duurzaamheidsthema weer oppakken. Bijvoorbeeld door te kijken naar slimmere logistiek en vervoersbewegingen. Ook daar is nog veel energie te besparen. Samen bereiken we meer, daar ben ik van overtuigd!”

Terug naar Algemeen nieuws
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl